lördag 1 juni 2013

Trädgården kallar!

Lovade en sammanfattning av Gotlandsvistelsen, men det får vänta. Trädgården väntar inte. Har ägnat dagarna åt att så i mina pallkragar och att rensa ogräs.
Det här är Löklådan. Perenna lökväxter, t ex Kinesisk gräslök. Lite Honungsfacelia för att binda kväve är bra. Tror jag.

Fyra potatisar, Blue Bell, jättegoda. Blir inte fler i år, har ju slutat äta potatis för sjutton! Mellan raderna av äggskal har jag satt störbönorna. Hoppas på att skalen ska hejda sniglarna.

Här kommer rädisorna med stormsteg. De blad som är lite mindre ska bli Daikon eller rättika som vi säger. 

Sockerärten De Grace grodde bra. Pyttebladen är sallatssorterna Little Gem och Rosensallat.
Jaja, jag erkänner väl då! Har också suttit i min trädgunga och filosiferat. Det är ju också viktigt, eller hur!?
Perspektivet blev ju konstigt! Lite på sidan liksom! Men hur jag än vrider och vänder på bilden så hamnar den på sniskan!

Mår prima!
Kan sitta länge, snurra runt och titta på alla blommorna. Fundera ut förändringar jag vill göra. Här nedan ser ni det jag kallar Skogen och ibland Berget. Här fanns tidigare mina kompostlådor men så kom jag på (kanske satt jag i trädgungan då) att berget var alldeles för fint för att döljas av dessa fula lådor. Här borde jag ordna en sittplats bland diverse lundväxter.

Stolen är ett containerfynd. Syrenen till höger kommer från Småland. Tack Birgith!
Sagt och gjort. I höstas rensades här från lådor och rötter av allehanda slag. Till min hjälp hade jag min alldeles privata igångsättningsmänniska, Vera. Det första jag planterade var denna fina Magnolia som uppför sig utomordentligt sin första vår. När den har vuxit till lite grann ska jag göra som de gör vid Vita bergen i stan, fira Magnolian. Det är väl en bra tradition.

Här finns också en Kaukasisk Förgätmigej. Tycker ni att den är finare än den vilda? Jag har inte bestämt vad jag tycker.
Kaukasisk Förgätmigej.
Vild Förgätmigej.
Så började det regna. Ut med kameran, blommor blir så fina när de är regnvåta, eller hur?
Kungsnejlikrot.

Vårkrage.

Malus, typ häng.

Klematis, Georg E.

Sibirisk Vallmo.

Sibirisk Vallmo.

Röd Sockblomma.

Vipprams.

Spansk näva.
Tjoflöjt. Färdig. Ses en annan dag. Må så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar