måndag 3 juni 2013

Dan Leonette, workshop, sammanfattning

Nu har jag kommit till sammanfattning av dagarna hos Dan Leonette i Kräklingbo på Gotland. Vi angjorde hamnen klockan 14 en torsdagseftermiddag i maj. Handlade mat på ICA och styrde kosan mot vårt boende hos Siv Bergenz på Smiss alldeles i närheten av familjen Leonette. Rekommenderar gärna detta boende för här finns allt du kan önska dig. Glömde ta en bild på det söta huset men så här mycket mat åt vi om kvällarna. Man blir hungrig av att elda.

Vi slängde in vårt pick och pack i huset och gav oss sedan iväg till Danny´s place några hundra meter bort.
Danny kollade igenom våra saker, grupperade dem och satte lappar framför som angav vilken metod grejen skulle brännas i.
Vi preparerade sakerna med ståltråd och koppartråd, Danny glaserade och sprutade (det var vi inte betrodda med!) och ibland var elden lös!

Här kommer en bildkavalkad på några av sakerna som jag fick med mig hem. Visar dem ur olika vinklar eftersom de ser så olika ut från olika håll.





Fina pippin köpte jag av Dan förra året! 












Det sista vi fick lära oss var lagning av sprickor. Det gör man på Japanskt manér med hjälp av guld. Ja, så kan man alltså vara lite tacksam att saken fick en liten spricka. Här är allt guld som glimmar!

Nu ska jag inte plåga cyberrymden med mer raku. Är det någon som undrar över något så svarar jag gärna på frågor. Dessa dagar på Gotland hos Dan Leonette har varit de mest lärorika jag har varit med om. Är så glad och tacksam för att jag fick tillfälle att delta. Hoppas innerligt att jag får möjlighet att göra om det.

Vill du till äventyrs köpa något föremål så kan du höra av dig så får vi se om jag vill sälja ;)

Nattinatti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar