måndag 27 maj 2013

Workshop, del 6

Peel off, nakenraku, skala av, eller vad ska det heta? Kärt barn har många namn. Undrar om jag kan bestämma mig för att det är denna metod jag tycker är den intressantaste? Jag har alltid varit så förundrad över att föremål jag ser hos proffsen, som Dan Leonette till exempel, ser ut att vara manipulerade. Har tidigare trott att detta är metoden som innebär att man får lita till ugnsgudarna eller andra väsen då det gäller det slutliga resultatet. Men nu vet jag bättre. Lite skeptisk var jag när jag provade att dra ett streck med en vass nål genom glasyr och släppengobe.

Man bara knackar lite försiktigt på glasyren så släpper den. Som ett äggskal.

Åhå!!! Jag erkänner! Det där locket har jag inte gjort själv!

Här ser ni det där strecket jag skrev om. Nu vill jag göra mer!
Ja, hur gör man då det där "äggskalet" som man knackar bort då? Föremålet doppas i en tjock välling som är en sorts engobe. Torka. Sedan doppas det i en glasyr, också tjock. Torka. Sedan ner i rakuugnen ett tag och därefter ner i reduceringstunnan, häller på sågspån och snabbt på med lock. Sedan blir det julafton!
Här står reduceringstunnorna och vi beredda på att ta emot föremålen. Det här är teamwork!

Avslutar med ett bild på mitt älskade lilla Oranieträd. Inte så många blommor i år, det tar nog igen sig lite grann.


Nästa gång vi ses gör jag någon sorts sammanfattning av vistelsen hos Dan Leonette och visar hur han lagar eventuella sprickor i föremålen.

See you!

2 kommentarer:

  1. Underbara bilder du visar.......är så aaaaavundsjuk.
    Peel off har jag aldrig provat. Det här måste jag ju bara prova. Nu kommer en liten fråga :-)
    Är det glättad yta på godset och kanske ev. i porslinslera dessutom?

    SvaraRadera
  2. Jojomen du har ju alldeles rätt i att ytan är glättad och leran är en blandning av porslin och stengods med chamotte, 50 % av varje. Eller rättare sagt så skulle ytan vara glättad men jag lyckades dåligt med den saken. Nu har Dan Leonette visat hur han gör och det blir spegelblankt alltså! Han håller på lääänge! Föremålet får torka till och sedan sätter han tillbaka grejen på drejskivan och så låter han kontokortet göra jobbet. Så vilar han lite grann med att göra annat. Och så på med kontokortet igen. Så där håller han på.Sedan har han ett märkvärdigt verktyg av en sorts sten. Mot slutet trär han en plastpåse på ena handen och har stenverktyget i den andra.
    Hoppas att du får tillfälle att prova peel off.

    SvaraRadera