torsdag 23 maj 2013

Workshop, del 4

Nu har vi kommit till avdelningen vanlig raku. Den vita glasyren är nog som jag är lite van vid. Det som blir skillnaden är att föremålen är gjorda i 50% ren porslinslera och 50% stengods med ganska grov chamotte.
Har glömt att skriva att föremålen i Sawdust och Saggar är gjorda i 100% porslin. Ojojoj vad jag fick kämpa med att få till något i den förbaskade porslinsleran. Den var så mjuk och fin, kändes nästan som handkräm till att börja med. Men den första klumpen som jag hade tänkt forma till en klassisk lite bullig amforaliknande högre vas fick ett eget liv och bidde en skål. Då blev jag liksom lite snopen kan man lugnt säga! Nästa klump blev verkligen tung i gumpen! Bergis 3 cm tjock i botten. Ja så där höll det på, men till slut lyckades jag få till något som jag inte skulle skämmas över alltför mycket. Men prylarna blev små! De fick lov att vara ca 20 cm höga hade Danny instruerat oss om. Ingen risk Danny! Om mina fick en höjd av 10 cm fick jag vara glad.
Nåja, nu visar jag några bilder som illustrerar rakubränningarna. Inga nyheter för mig. Vi gjorde på olika sätt, i reduceringen. Ömsom stoppade vi ner föremålen i små tunnor ömsom fick föremålen stå på golvet i en bädd av sågspån och så stjälpte vi tunnan över.
Danny i aktion vid sprutskåpet. Här sprutas lyster.

Under ligger den vita crack-glasyren.

Bo är maskad.
Min lilla grej har kommit ur ugnen och väntar på reduceringen.
Hur denna färg kom till fattar jag inte.
På med lite sågspån. Sedan på med locket.
Så här ser väl en riktig doja ut.....
Lyserglasyr på de små dosorna.
Lite exempel på vita glasyren.
Ses en annan dag. Nu bara måste jag ut och gå en runda på kolonin. Har flyttat ut idag!
Solong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar