onsdag 22 maj 2013

Workshop, del 3

Så var det dags för Sawdust i tunnan. I den bäddar man på nästan samma sätt som i den gula tegelugnen och som jag beskriver i del 1.
Susanne försöker hänga med i svängarna och antecknar .
Lager på lager med sågspån och kemikalierna som ger färgerna. Ja och så plus lite "å så gör vi så, och så lite sån´t".
Det här är vackert!

Hua! Det här ser giftigt ut.

Hm, undrar om de mörka pinnarna har någon betydelse?

Nu är det bara att fjutta på. Och hålla tummarna!

Här i askan ligger grejerna. Gissa om vi är nyfikna!

Till den vänstra grejen blir det ett svartbränt lock.
Här ovan är mitt resultat, otvättat. I tunnan blir bränningen mer reducerad och vad jag förstår så blir föremålen mer åt det röda hållet då. Får nog titta noggrannare i mina anteckningar märker jag. Trodde att jag skulle kunna komma ihåg med hjälp av bilderna.

Nästa gång blir det raku med vit glasyr och med lyster.
Vi ses väl......

2 kommentarer:

  1. Hu så spännande. Har för mig att koppar blir rött vid reducerad bränning. Har han lite salt med också i den där cocktailen.

    SvaraRadera
  2. Yes, det stämmer så är det, här var det reducering. Ja, vanligt salt.

    SvaraRadera