lördag 25 maj 2013

Workshop, del 5

Idag handlar det om Copper matt. Det är väl det resultat som man blir mest förundrad över. Man sprutar på kopparoxid på föremålen och bränner som vanligt i rakuugnen. Men här har jag för mig att man inte riktigt ser att glasyren smälter ut. Ska man ge sig på att göra detta själv är det ett utmärkt läge för experiment. Man får helt enkelt prova sig fram. Att titta på Dan Leonette är förstås också en hjälp och det kan jag göra hur många gånger som helst för det är så fascinerande. Vi fick lära oss hans metod och sedan hade en deltagare i en annan grupp lärt honom hur dom gör på Rakuvaria så då prövade vi det också. Det blev inte lika bra och då får man fundera ut vad det beror på. Kan det vara något med glasyren.... Rakuvariametoden är inte lika eldfängd som Danny´s så därför vore det ju inte helt fel att kunna den. Så här kan det bli med Danny´s metod i alla fall.

Här kommer en bildserie som visar vad som hände innan.
Reduceringstunnor iordningställs.
I den här processen klär Danny på sig hela munderingen, med yllemössan, andningsmask och handskar, för här kommer det att eldas!
Föremålen plockas ner i ugnen.
Sakerna lyfts upp ur ugnen och ner i första reduceringsutrymmet. Här får man passa kalufsen!
Efter ett antal minuter lyfts sakerna upp i det stora karet och det är då showen börjar. Av och på med sågspånet och det händer saker på föremålen, man får hela tiden passa, färgerna liksom slickar sakerna, kommer och går, svårt att förklara i ord. Åker ni till Gotland i sommar så rekommenderar jag en tur till Kräklingbo. På torsdagar har Dan Leonette eldshow och visar hur detta går till.
Så här vacker blev min vas.
Hade väl själv inte så mycket med resultatet att göra, men jag har ju drejat ;)


Nämen nu kan jag inte sitta inne längre. Ut och klippa gräsmattan för första gången i år ska jag. Det kommer att lukta gott!
Tala gärna om för mig vad ni tycker om Copper matt. Jag gillar det skarpt men jag har hört att somliga inte tycker att det är så intressant.
Må så gott! Hör av mig snart igen och då blir det Peel off eller nakenraku som det också kan heta.



2 kommentarer:

  1. Tycker Copper matt ser jätte häftigt ut. Har själv provat med små saker. Märkte att färgerna och effekten försvann efter tvätt.
    Lika så med den kruka jag köpte av Dan håller inte färgerna :-(
    Är det något du märker eller ha tipps om hur effekten ska stanna kvar. På tal om tipps så tillsammans med kobolt kan det bli rosa :-)

    SvaraRadera
  2. Hihi, jag noterar att du skriver "kan bli" om effekten av kobolt. Man kan liksom inte veta säkert vad som händer.
    Jag kommer inte ihåg att vi pratade om hur man gör för att bevara färgerna. Har bara tagit för givet på något sätt att jag inte ska tvätta alls. Jag köpte en fågel av honom förra året och den har alla färger kvar. Den står dock inte i solen eller i fönstret utan en bit in i rummet. Jag ska skicka frågan vidare och återkommer om jag får ett användbart svar.

    SvaraRadera