fredag 19 december 2014

Mat på eget fat

Tror ni att jag tycker att det är kul att laga mat i och att äta mat på min egen keramik?
Jaaaa, det tycker jag faktiskt. Även om det är så att jag har helt eller halvt misslyckade prylar i mina egna skåp. Den keramik som jag själv tycker är fin sparar jag till folk som kommer rusande för att få köpa.

Tänk om någon annan än jag skulle tycka att det vore roligt att laga t ex en laxlåda i en gratängform som jag har drejat. Då skulle jag bli tvungen att igen ge mig på att göra det som jag tycker är svårast, nämligen dreja stora fat. För just nu har jag endast dessa kvar.
 
Den största i bild är 22 cm och de minsta är 10 cm. I de små har jag tänkt att creme brulee skulle passa bra.

Nu är det mer än en vecka sedan jag satt vid drejskivan och det börjat pocka på. Lusten, välkommen tillbaka! Nu måste jag försöka göra ett stort fat med högre kanter. Kanske glaserat svart matt. Mat blir så snyggt i svart.

Vad säger ni därute? Vad har ni lust till att göra? Är det något som sliter och drar, som pockar på, som ni skulle göra just nu om ni hade möjlighet? Tänk om någon rentav skulle vilja göra ett eget fat?! Åååå vad jag då skulle vilja hjälpa någon.

Kram och ta det lugnt. Det du inte hinner idag hinner du imorgon. Kanske. Och glöm för allt i världen inte att släcka ljusen!

5 kommentarer:

  1. Så klart att det måste vara jättekul att använda keramiken man gjort själv! Och så ser man ju om det fungerar som man tänkt. Så snygga fat du gjort!
    Såg din keramik med dekaler, jättefina tycker jag. Är det speciella för keramik?
    Jag skulle gärna vilja prova att hålla på med keramik. Höll på lite när jag jobbade på fritids för säkert 20 år sedan och det var så roligt.

    Kram och god fortsättning!
    Agneta

    SvaraRadera
  2. God fortsättning till dig också Agneta! Det är roligt med lite kommentarer när de äntligen kommer någon. Tack! Själv är jag dålig på att följa bloggar, jag kommer på det när någon annan gör sig påmind. Jag vet faktiskt inte hur man gör för att t ex få in din blogg i mitt facebook. Går det?
    Det värsta med att tycka så mycket om att greja med leran är att man blir liksom översvämmad med prylar. Jag menar, att ju längre man håller på ju duktigare och snabbare blir man ju och fler grejer blir det. Om jag vore lika duktig på att sälja så vore det ju bra.
    Jo det finns speciella dekaler för keramik att köpa. Man bränner fast dom i redan glaserade föremål, så det blir en tredje bränning. Jag skulle så gärna vilja rita och måla dem själv men jag tror att det är jättedyrt att låta överföra eget material till dekalpapper.
    Har du någon som håller på med keramik i din närhet? Prova att fråga om du kan pröva hos den. Man behöver ju inte dreja. De där fyrkantiga faten har jag kavlat. Sånt kan man ju göra hemma om man vill. Det värsta är att de då skulle behöva fraktas till en keramikugn. Obränt gods är jätteskört. En liten varning; Om du väl börjar med keramik så kanske du blir uppslukad. Det blev jag!
    Kram från Inger H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, risken är stor att jag blir uppslukad för det blir jag lätt och då blir inget annat gjort...
      Jag har faktiskt en ugn men jag har inte använt den på så länge så jag vet inte ens om jag kommer ihåg hur man gör. Jag har även fått en drejskiva men jag har aldrig drejat. För ett par år sedan anmälde jag mig till en prova-på-kurs med olika tekniker men när jag kom dit hade de ingen drejskiva så jag slutade. Det var ju just dreja jag ville prova.
      Kanske kan jag ta mig till dig någon gång.

      Kram Agneta

      Radera
    2. Jag skulle jättegärna vilja ta emot dig. Det tråkiga är att min medägare till Drömverkstan och jag har blivit lite osams om just den saken. Men om du kan komma på dagen någon dag då hon inte ska vara i verkstan så kan jag trotsa hennes motvilja. Det skulle vara så kul att få hjälpa dig komma igång. Du som har alla apparater och allting. Har du någon manual till din ugn? Finns det automatik? Om du tar lite bilder så kanske jag kan se om det är något som jag känner till. Du vet väl att det finns hur bra instruktionsvideor som helst på Youtube?
      Ring mig på tel 0768-020232 när du har mobiliserat energi nog för ett drejpass så får vi se om jag har möjlighet att bistå
      dig. Kram Inger

      Radera
  3. Jo, jag har manual så om jag sätter mig och läser kanske jag kan komma ihåg. Och Youtube ska jag kolla på. Tack så länge!

    Kram Agneta

    SvaraRadera