onsdag 7 januari 2015

Nytt år och nydrejat i Drömverkstan



Önskar er alla ett riktigt gott, skönt, snällt, härligt, kreativt och ljust år. Det blir ljusare och ljusare nu. Vi här i mellansverige har haft några underbara dagar då solen har gassat en stund mitt på dagen. Det hjälper så skönt att hålla humöret i schack.

Jag har redan fått snurr på drejskivan i Drömverkstan efter ett uppehåll under helgerna. Tänk att det aldrig tar slut på lusten att sätta händerna i leran.

Kunde inte låta bli att visa er min pastatallrik som gårdagens middag serverades i. Det blir så snyggt att lägga upp maten i dessa lite ruffa lantliga fat. Jag har fyra stycken och alla är lite olika. Känner mig så nöjd med "hemgjorda" tallrikar som passar så bra att äta pasta eller sallad i (eller heter det på?)

 Nå, det var ju nydrejat jag skulle visa. Har visst fått lite dille på burkar med lock. Jag tycker att det är förbålt svårt att dreja falsen som locken ska ligga på. Likaså är det svårt att dreja ett lock som passar burken. Det finns verkligen väldigt många sätt att göra en burk med lock. Falsen kan t ex som i det här fallet ligga inne i burken men man kan också göra den utvändigt och liksom trä en annan sorts lock utanpå. Det här locket är platt på undersidan.

Den här burken försökte jag mig på att dekorera men jag ser nu att det blev alldeles för grovt. Locket är drejat som en skål och knoppen har jag beskickat fram.
Beskicka är ungefär som att svarva. Jag sätter fast den drejade skålen upp och ner på drejskivan och använder en slinga som är ett verktyg, en ögla i stål fastsatt på en pinne. Med hjälp av den karvar man bort överflödig lera och formar en knopp.

Det här kan väl också räknas som en burk, den har i varje fall ett lock som jag skar ut ur den slutna äggformen. Egentligen är det en lykta för värmeljus.

Så har vi en pytteburk med en annan sorts lock och ingen fals på själva burken. Lockets kant går utanför burken så att det ser ut lite som en kinahatt.

En skål bland burkarna. Den här vill jag sätta en fot på. När man inte är en stjärna på form, blir det en hel del huvudbry att tänka ut vilken form foten ska ha. Frågade en verkstadskompis om hon visste om det finns något "gyllene snitt" då det gäller förhållandet mellan skål och fot med avseende på höjd, bredd på foten upptill och nertill. Hon visste inte och om du som läser detta vet så är du välkommen att informera mig genom att lämna en kommentar. Skulle vara kul att veta om det finns. Eller om det är så att man måste prova sig fram och göra några olika varianter tills man hittar rätt. Strunta i måttband, krumpassare och linjaler och lita på sitt öga?

Till sist.
Jag har beklagat mig en del över att jag gör slätstrukna, odekorerade, strikta saker. Skulle vilja ta ut svängarna och dekorera så det står härliga till. Min tygkasse har ett mönster som jag inte kan slita ögonen från. Det skulle vara roligt att göra mönster på muggar som matchar min kasse! Har fått en del tips av den härliga Facebook-gruppen "Alla vi som älskar lera" om hur jag skulle kunna gå till väga. Hur är det för er? För mig är det som att vissa former, färger och mönster dras ögonen till och jag tröttnar aldrig på dem.

Lämna gärna kommentar om du vill. Jag vet att det kan vara svårt att få kommentaren att "fastna" och komma på plats. Ska försöka förklara hur du kan göra för att tvinga iväg kommentaren. Men bara så att du vet; den går till min e-post och jag måste godkänna den innan den kommer in så därför kan det ta lite tid.
När du har skrivit in din text i kommentarsfältet ska du kopiera din text, markera + Ctrl+C och klicka i rutan Anonym (om du inte har ett googlekonto) och sedan klicka på Skicka. Om du då inte ser att något händer, inget Publicerar..... kommer fram och det verkar som om din kommentar inte gått iväg ska du klicka in dig på kommentarsfältet igen och klistra in din text Ctrl+V, klicka på Anonym och skicka igen. Då ser du förhoppningsvis Publicerar......
Jag ska försöka komma ihåg att verifiera att din kommentar har kommit fram så att du vet. 

Ha det nu så gott och till helgen slänger vi ut granen och plockar ner alla tomtar i sina kartonger, eller hur?

2 kommentarer: