onsdag 11 december 2013

Nydrejat från Drömverkstan

Vi jobbar på i vår verkstad. Nu har jag börjat fixa med den torra mörka leran jag fick i höstas och som jag med lite slit och släp fick in i verkstan.

Här ligger första omgången blötlagd lera på det nyinköpta lilla bordet där vi har gipsskivan och vågen. Har knådat ihop den och rullat in den i plast och nu får den ligga till sig ett par veckor. Sedan blir den perfekt att använda. Imorgon ska jag knåda ihop nästa laddning.
















Jag har slut på vanlig ochamotterad ljus lera men har bestämt mig för att köra med återanvänd lera innan jag skaffar ny. Det känns verkligen bra att ta hand om gammal torkad lera.
De här muggarna drejade jag igår av slabblera som jag brukar kalla återanvänd lera.
















Och vad bidde det då? Jo det blev bara 2 kvar. Hade inte täckt muggarna med plast så de hade torkat för fort och pallade inte för min hårdhänta beskickning. Lite spill får man räkna med eller hur?!
















Och så har jag försökt mig på att dreja lite runt igen. Med lock. Vad tycks om denna modell? Jag tycker i alla fall att locket passar bättre på denna än på den förra.
















På den här cylinderformen kunde jag inte låta bli att fästa en remsa med havstulpantryck. Ska rakubrännas så småningom.





















Och vad detta är för form, det vete sjutton......Jag ville ju göra en äggform men Susann tyckte att det såg ut som ett tutte!
















Vi hade gjort i ordning våra ugnsplattor så fint med två lager plattengobe.....
















..... och så blev det så här när Susann använde sin svarta glasyr! :(
Det är inte bra tycker jag, om jag vore S skulle jag kräva att få lämna tillbaka en sådan glasyr. Jag tror nämligen att Cebex har mixtrat med glasyren. Jag har en precis likadan, men detta händer inte mig. Nu får jag låta bli att glasera samtidigt som S.
















Brorsan var snäll och hjälpte mig hämta våra nya fynd från Möjligheternas hus igår. Förutom gipsskivebordet ovan så var det två såna här stolar. Nu behöver vi inte fler stolar i alla fall.
















Som tack fick han denna kanna. Det är ett av de få föremålen jag har gjort som jag är riktigt nöjd med. Gillar formen med den lilla kanten högst upp och så tycker jag att jag fick till hänkeln fint.
















Undrar om jag kan göra en till......

Ha det gott i decembermörkret! Snart är det jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar