måndag 2 december 2013

Drömverkstan är invigd

..... med buller och bång och mycket folk, glögg och pepparkakor. Alla såg så glada ut i ansiktet över att vi hade fått det så fint i vår keramikverkstad.
Arbetsbordet omvandlat till fikabord med kakor och
godis i Susanns fina röda keramik.

Mitt bord, som vanligt proppfullt med keramik.
Jag får en slurk innan alla väller in.


Sedan kom det så mycket folk att fotografen fick ägna sig åt att värma glögg. Pirjo stod i disken när glöggmuggarna började tryta. Tack Pirjo! En annan är ju inte så proffsig på att ordna med mingel. För då hade vi ju engagerat en glöggvärmare och en diskare så att man hade fått tid att prata med folk.

Mitt bord från andra hållet. Många .....

.....ljusstakar har det blivit och många av dem har
funnit nya ställen att lysa på.

Tummens muggar. Dressingflarran åker till
Vagnhärad.

Susann flyttar om så att det ska bli fint.

Durkslaget fick ett hem hos Pirjo.

Elsa väljer ut de bästa småhjärtana. Och Susann
tar sig tid att prata med minglare borta vid
 fikabordet.

































































































































Det var så himla roligt att det var så många som tog sig tid att komma till oss. Ni må tro att vi tycker att vi har gjort något riktigt märkvärdigt. Och fort har det gått. Mycket tack vare Åke, Susanns man, och Kjell, min bror, som båda har hjälpt oss med att sätta upp hyllor i klena gipsväggar för att inte tala om transporter av drejskivor, bord, stolar med mera.

Nu är det bara att sätta fart på drejskivorna. Jag tänker öva på att göra höga ljusstakar. Idag blev en 23,5 cm, det är nog rekord för mig. Nästa gång SKA det bli 25 cm. Minst.
Dessa är drejade i Rolls Roys-lera
från England och ska rakubrännas
i Copper matt.




















Tjenixen, nu ska nattugglan försöka sova. Imorgon kommer det en lägenhetsbytesspekulant och tittar på min lägenhet. Ska bli spännande att höra vad hon tycker om min lägenhet med tanke på hur det såg ut i hennes. Ska upp tidigt och spruta rengöringsmedel lite här och där, tända några doftljus. Det ska väl räcka..... eller vad säger ni? Måste jag verkligen städa också?
Tack för att du tittade in på min sida. Kom gärna tillbaka. Lämnar du en kommentar så vet jag att du var här. Det skulle väl vara kul.
Kram på er alla!


8 kommentarer:

  1. Drömmar kan slå in, det har du bevisat.
    Imponerande att på så kort tid få ihop allt....härligt med hjälpsamma människor.
    Lycka till nu i din drömverkstad.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Annelie. Jo, nog har vi fått mycket gjort. Förutom att vi har byggt upp själva lokalen så har vi sprungit med lappar om att vi vill ha lerkompisar till verkstan, upprättat kontraktsformulär, skrivit bestämmelser och rutiner som alla som är i verkstan ska hålla sig till. Bestämt och satt på pränt hur vi ska göra om någon vill prova på lerskapandet. Möjligheternas hus, IKEA, Cebex och Seemann har vi varit flitiga kunder hos. Dessutom har vi ju hunnit med att dreja på våra nya skivor, bränt 5 skröjugnar och 3 glasyrugnar. Tänk vad man orkar när man har kul!

      Radera
  2. Hej Inger!
    Det var verkligen trevligt att få komma till er verkstad och se hur ni har det. Väldigt fin lokal, era arbetsplatser var väldigt fina.
    Mycket vackra saker hade ni gjort som stod både här och där.
    Det blev lite varmt med mycket folk, så vi stannade inte så länge. Men nu när vi vet var ni finns, kan vi ju komma förbi vid något annat tillfälle.
    Förresten, tack för glögg o pepparkakor.
    Kram från Anne o Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så roligt att ni kom. Synd att jag inte hann vara ute i lokalen och se hur trångt det var. Det känns som om tiden flög iväg och med den alla människor. De kom, de såg, de ......
      Kom gärna förbi en annan dag. Jag är ju inte så snabb på morgonkvisten men brukar vara där ca kl 11.00 och så kommer jag inte därifrån förrän vid 18-tiden.
      Må så gott båda två!
      Kram Inger

      Radera
  3. Så roligt med er verkstad! Lyckad invigning med mycket folk.
    Så mycket fint. Jag fastnade för de höga ljusstakarna med manschett, jättesnygga!

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera
  4. Hej Agneta!
    Nu måste jag erkänna! Jag har inget ansikte på dig! Hjäääälp!
    Roligt att du gillade mina svarta ljusstakar. Jag gillar att göra dem. För mig blir det en utmaning att försöka göra dem så höga och smala som möjligt utan att de till slut flyger från drejskivan.
    Nu måste jag skynda till verkstan. Trivs så himla bra där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Inte konstigt att du inte har något ansikte på mig! Jag har inte varit där, utan skrev utifrån dina bilder. Och där syntes din fina ljusstakar så bra!
      Men jag bor ju utanför Stockholm så det kan kanske bli ett besök framöver.

      Agneta

      Radera
    2. Å Agneta, det vore roligt med ett besök. Jag säger till alla att komma och ta en fika hos oss. Vi är så stolta över vår verkstad så vi vill gärna visa upp den. Känner du någon som vill jobba med lera lite mer än vad man göra på kvällskurser får du gärna tipsa om att det finns plats i Drömverkstan i Skarpnäck.
      Inger

      Radera