måndag 16 december 2013

Knåda, knåda, knåda

Idag har jag knådat ihop T-material och China, 50/50. Lika bra att ligga i med sån´t som ska rakubrännas fast jag erkänner; börjar tröttna på denna jäkligt grusiga (chamotterade) lera. Sprickan i huden på lillfingret vill ju aldrig läka och i mina handlovar är linjerna bortslipade! Slät som en barnrumpa.
















Vill lära mig mig göra ägg. Vet hur de ska se ut, men att göra...... När jag försöker så blir det inte rätt, det kan jag se. Men var/vad jag ska ändra fattar jag inte. Ljusstaken blev i alla fall 25 cm, jippiiiii!
















Nästa mål blir 30 cm hög ljusstake, hua vad svårt. Denna blev bara 23.





















Imorgon blir det lilla julafton. Öppnar en skröjugn. Inte lika spännande som att öppna en glasyrugn förstås.
Och så ska jag på´t igen. Knåda mera 50/50 och dreja ett stort ägg. Ja i alla fall större. Skam den som ger sig. Äggform med peel off är så himla snyggt.

Apropå peel off och Raku. Resonerade med en Anita på Face Book igår kväll. Vi såg ett fint tv-program om pingviner. Jag berättade om min idé att göra pingviner i Raku och att göra sälar i peel off-raku. A nappade på det och tyckte att vi skulle göra en hel armé med pingviner och ställa ut dem på stan, sälja dem och ge förtjänsten till Syrien. Vore väl dock förskräckligt om vi upptäckte att våra pingviner bidrog till att skaffa vapen kan jag tycka. Måste vara mer specifika om vi ska ge bort pengar. Tänk om vi kunde ha en workshop med en massa deltagare som alla skulpterar pingviner...... och sedan eldar vi så det ryker!
Ja jäklar vilken bra idé!
Vill du vara me´?
Hör av dig till mig i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar