söndag 21 april 2013

Trädgård, trädgård och lite drejning

Vilket underbart väder vi har haft i Stockholmstrakten hela helgen! Inte för att jag är beroende av fint helgväder, men man kan väl få vara glad för alla som lönearbetar. Jag har ägnat dagarna åt att hämta hästdynga på Listuddens gård (gratis!) och åt att göra i ordning mina pallkragar där jag odlar allt möjligt ätbart. Bottnar med färsk hästgödsel, då får jag upp lite temperatur på jorden som jag lägger ovanpå. Sådde Palmkål i ett par krukor för att plantorna ska komma igång tidigare. Får se om de gror, om det är tillräckligt varmt i stugfönstret utan att värmen är på.

I den här nya pallkragen, bottnad med färsk dynga blir det störbönor, men jag får vänta länge än på att så för bönor måste ha 12 grader i jorden. Måste bara skaffa en pallkrage till, jag vill alltid ha 2 på varandra så att det blir ett ordentligt jorddjup.

Har också städat undan i perennarabatterna. Ja, allt är inte klart ännu men snacka om att man har träningsvärk nu. Många tror att det är så behändigt med en kolonilott. Om du tillhör dem som tror så kan jag berätta att det är en himla massa arbete. Vi kolonister har ofta mycket rabatter och mycket uppodlat och små gräsmattor. Min gräsmatta blir bara mindre och mindre för vart år.

Här är en tuva med snödroppar i full blom, den har råkat hamna mellan två pallkragar så även om det anses vanskligt så vill jag flytta tuvan när den har blommat klart.

Hann med att dreja några espressomuggar till Pirjo också. Putsa bottnar och dra hänklar att sätta på återstår, ett blä-jobb! Man skulle ha en hänkelpress.

Och hemma ligger katten Silver och har pedikyr!

Snart flyttar vi ut Silver!

2 kommentarer:

  1. Håller med, mjölka hänklar är inte kul.
    Jag kavlar mina numera :-)
    Blir så bra så, och fort går det.
    Ha en härlig måndag.

    SvaraRadera
  2. Alltså, jag hade 13 muggar att hänkla och det tog mig 3 timmar att beskicka och sätta fast "öronen"!
    Nu ser vi fram emot en förhoppningsvis solig tisdag!

    SvaraRadera