söndag 14 april 2013

Härliga söndag!

Nu är det nästan snöfritt på kolonin. Äntligen! Kunde sitta på verandan och läsa min bok i ett par timmar.
Kunde också dra min fullpackade dramaten på den ganska kladdiga vägen. En vecka till och det blir vårbruk, det riktigt kliar i fingrarna.



Framåt eftermiddagen drog jag över bron till verkstan. Såg till att mina drejade prylar inte hade torkat för mycket.

Och så var det dags för bokklubben. Tänk att vi har träffats ca 9 gånger per år i 16 år nu. Vi har en så´n där bokklubb där disciplinen är obefintlig och det är så skönt. Inga krav här inte. Försöker se till att vi läser samma bok, men det händer oss allt som oftast att vi inte har läst klart eller att, (om vi har haft några orkeslösa veckor), vi helt sonika inte har läst boken alls. Just nu har vi denna bok på gång.
Jag har bara läst hälften, men kommer definitivt att läsa den till sista bladet. Författaren beskriver så tydligt vad allt handlar om. Den rådande konsumismen innebär att om vi till äventyrs skulle sluta konsumera så skulle samhället klappa ihop. På alla möjliga sätt och vis får vi lära oss att vara lydiga konsumenter. Tänkvärt.  Jag tänker att jag gjorde rätt i att sluta lönearbeta och jag gör rätt när jag nu förbereder mig för ett liv som fattigpensionär. Jag behöver inte sälja mina känslor, behöver inte le om jag är ledsen, behöver inte ge service till en oförskämd kund. Rekommenderar er att läsa den här boken om ni vill få ett perspektiv på tillvaron som inte hör till det vanliga.

Hejsvejs! Må så gott allesammans!

1 kommentar: