måndag 7 oktober 2013

Flyttat .....

..... hem igen.


Så här ungefär har dramaten och korgen sett ut den senaste veckan. Varje dag. Det är något av det jobbigaste jag vet att flytta hem på hösten. Nä, nu överdrev jag en aning. Nu tänker kanske ni som förvärvsarbetar; har hon det inte jobbigare än så ska hon väl inte klaga. Men joo. Det var lika jobbigt för 4 år sedan. Då jobbade jag också, så det så. 

Förra söndagen stoppade jag mina två katter i transportburarna, packade ihop så mycket grejer jag orkade fatta beslut om, det blev sisådär 7 kassar fulla, beställde en taxi och for hem till Farsta. Bye, bye Listudden!

Och nu är det alltså dramaten och korgen som gäller. För hur jag än försöker att packa alla grejer på en gång så är det alltid en massa som jag glömmer. I den här korgen har jag mina nypallade humlekottar, gissa om de är bra att göra te på. Man sover som en stock. Behöver något sömngivande nu för luften i en lägenhet är inte skön trots att fönstren står på vid gavel.

Åker som sagt till Listudden varje dag nu, hämtar blommor och grejer, packar ihop verandamöbler,

Jamaican bell hemma på fönsterbrädan.



klipper ner en del visset. Men den vissna Vidjehortensian får allt vara kvar, tycker den är skön till och med som bedagad.

Det är inte enbart elände med hösten eller hur?! Kan inte låta bli att förundras över och beundra trädens och buskarnas förvandling. Har varit med i 64 år men är fortfarande lika fascinerad.






Så här ser vi kolonister ut när vi är på väg hem från kolonin på hösten. 

Nu ska jag iväg igen till kollo. Fixa med vattnet kanske. Det gäller att blåsa ur systemet så att inga isproppar kan förstöra för mig i vinter. Tömma sista vattentunnan, nej förresten det kan vara bra att ha lite vatten kvar. Frys och kyl är redan avstängda. Sätta fast gamla hängrännor vid stuprören så att inte vattnet rinner ner bredvid husgrunden.... Ojojoj, mycket att syssla med inför vintern.

Och så måste jag ta vägen förbi verkstan och kolla om förre lokalinnehavaren har röjt ut sitt pick och pack. Det skulle han ha gjort redan innan den 1 oktober. Någon av alla er som läser detta kanske har något tips till mig om vad jag ska göra med en sådan man.

Kram på er alla, tack för besöket och så hörs vi en annan dag!


3 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Undrade just var du har hållit hus. Har tittat in på din webbsida nästan varje dag.
    Så du har gett upp nu, vi flyttade hem i fredags. Sonen har flyttat in i sin nya lägenhet, så vi fick full tillgång till vår.
    Har du hämtat Dahliorna hos Sonny? Såg att han röjt rejält på sin tomt, man kan inte tro att där varit ett sådant blomsterhav.
    Vilka fina höstbilder.
    Du får ha det så bra i vinter. Kanske ses vi på Listudden, om inte tidigare så till årsmötet.
    Lycka till med din verkstad.
    Kram Anne
    Den 19 sticker vi till Barcelona i 5 dagar, skall bli spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jorå Anne, jag har fått sex Dahliaknölar av Sonny. Har delat ut till några grannar och så ska jag försöka övervintra några själv. Tar hem en till min varma källare, resten ska jag lägga upp och ner i papperspåsar som jag stoppar i en pappkartong och så ställer jag kartongen på en pall i sovrummet. Det var väl då sjutton om inte det ska gå.
      Jag har ärligt talat (skrivet) inte haft så mycket ork att fixa med bilder och ingen inspiration att skriva. Det liksom musten ur mig att flytta hem och göra iordning stuga och växter för vintern. Dessutom har jag ju den förbaskade verkstadslokalen att göra iordning. Det kunde ju vara så kul, vi är så himla ivriga Susann och jag. Men så sätter "gubben" käppar i hjulet genom att inte ta bort sina möbler och saker. Vi kommer ju ingen vart. Vi har flera som har ringt och är intresserade av att hyra plats hos oss och vi är ganska beroende av att få hjälp med hyran.
      Lyckliga ni som ska till Barcelona! Där var Linnea och jag och firade min 50-årsdag. Trevlig stad, men håll hårt i väskan för bövelen Anne!
      Kram Inger

      Radera
  2. Hej Igen!

    Hoppas det löser sig med den tokiga karln, förstår att det förtar lite av er glädje när det blir så där. Men, det löser sig skall du se.

    Ja, jag skall hålla hårt i alla värdesaker, har hört att det är värsta ficktjuvarna där.

    Ha det
    Anne

    SvaraRadera