onsdag 23 oktober 2013

Drömverkstan igen!

Ett passande namn eller hur? Nu är det bestämt, DRÖMVERKSTAN ska vår verkstad i Skarpnäck heta.

Idag har vi jobbat med att få mer saker och ting på plats. Jag skurade väggarna på toan. Åke borrade upp fler sparringhyllor. Han har även sågat till en massa spånskivor som vi ska kavla lera på och ställa våra alster på medan de torkar. Jag haffade ett lerknådningsbord på Möjligheternas hus, samma som vi hade tänkt köpa på IKEA. Nu fick vi det betydligt billigare!

På samma ställe kunde vi köpa varsin hög stol att  sitta på vid våra arbetsbord.


Jag fick upp kattkrokarna alldeles själv.

Jag målade stolarna helt färdigt. De blev så fina tycker jag själv.

Vi limmade fast en MDF-skiva på vårt bordsstativ. Susann fixade spiralmojäng till köket och så klippte vi till tyg som ska täcka ett skåp i köket.

Och så fyllde jag på min hylla med färdig keramik.




Och var ska jag få plats med dessa pasta/sallads-tallrikar då? Nu är det ju proppfullt i min hylla.

Susann börjar också få till det i sin hylla.

Ja, och så hann jag med att dreja några ljusstakar. Den högsta är 20 cm, jippiiii. Men de jag egentligen ska koncentrera mig på ska vara 15, 12 och 8 cm. Det blir nya drejtag imorgon.


Ha det gott och tack för besöket.
Kram från en trött men ganska lycklig keramikare.

4 kommentarer:

  1. Drömverkstad var ett härligt och passande namn, där ni skarpa snäckor jobbar ;-)
    Mycket jobb innan man får arbeta med sin lera.
    Men gud så mycket fina alster du har på din hylla.
    Tack för din omtanke. Ska prata med min skulptur lärare, så jag vet vad som gäller med raku kursen. Det är ju väldigt smickrande erbjudande.
    Visst har jag erfarenhet och så, men inte någon utbildning på papper, som säger att jag är "keramiker". Det hämmar väl en lite. Sen ska man kunna lära ut också, vara pedagogisk och allt vad det innebär.
    Ja ja, tanken får mogna lite till så hoppar jag nog på det ändå :-)
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med din ev rakukurs. Har du varit på någon sådan kurs själv? I så fall kanske du kommer ihåg vad du tyckte var bra eller inte bra med den. När det gäller just raku så finns det så många åsikter om hur man ska göra så jag har en känsla av att inget är fel. Eller rätt. Det är liksom överraskningarna som är det mest spännande. Kan du förmedla detta till deltagarna så tror i alla fall jag att ingen behöver bli besviken. Ha det gott. Kram Inger

      Radera
  2. Vad fint ni får det i er Drömverkstad.
    Blir det någon "invigningsfest" med lite mingel???
    I så fall kommer jag som en blixt, är så nyfiken på hur det ser ut.
    Kommer gärna även om minglet uteblir.
    Kram Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska vi ha invigningskalas Anne. Som det ser ut nu så blir det den 30 november. Då får du komma och mingla utav bara sjutton. Men vi hör av oss lite längre fram med inbjudan. Nu har jag skrivit upp ditt namn så att jag inte ska glömma bort dig. Är så förbaskat glömsk nu för tiden ;). I helgen kommer några spekulanter på en hyresplats för att titta på oss och lokalen. Så nu försöker vi få till det så att de ska gilla vad de ser och hör.
      Ha det gott och hälsa maken! Kram Inger

      Radera