onsdag 16 oktober 2013

Pumpa-mat

Det blev inte så mycket respons på min vädjan om recept på pumpamat. Men så har jag ju en så´n enorm tur som har en härlig dotter som kan hitta på det mesta då det gäller mat.

Får jag presentera Linneas nya hittepågryta a la indisk pumpagryta. Så här gjorde vi:
Kokade pumpa skuren i bitar i ca 5-8 minuter i svampbuljong. Hällde av buljongen. På med en rejäl skvätt grädde, i med bladspenat och gröna ärter, pressad vitlök, curry plus lite salt. Koka under lock i några minuter bara. En klick creme fraiche med rivet limeskal och saften av en halv lime till gör susen. MUMS MUMS VAD GOTT! Jag som hade tänkt slopa pumpaodlingen till nästa sommar. Nu har jag ändrat mig.

Det ger en så himla skön känsla att äta egenodlad mat på en egentillverkad tallrik. De gröna ärterna tackar jag min fina kollo-granne Susann för som har odlat dem. Det borde vara möjligt för alla som vill att få odla sin mat. Fram för fler kolonier!

4 kommentarer:

  1. Ja GUD vad gott det var. Nu blev jag hungrig igen... Vi borde öppna café ihop. Något slags trädgårdscafe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad roligt det skulle vara! Vilken underbart god mat vi skulle servera. Enkel och med rena, ekologiska råvaror, mycket örter och kryddor. Erk du, Maja du, var ska vi ta´t.

      Radera
  2. Hej på dig Inger!
    Lät riktigt gott. Har aldrig odlat pumpa men vet i sjutton om jag inte skall testa nästa säsong. Öppnar ni café, kan jag komma och diska hos er någon gång, eller bre mackor.
    Kul att ni börjar komma i ordning i verkstaden. Är lite nyfiken, så jag får väl komma förbi och titta lite längre fram.
    I morgon sticker Björn o jag till Barcelona. Har just bokat biljetter för hopp on hopp off bussarna.
    Skall bli riktigt trevligt. Lagom varmt är det också, ca 23-24 grader. Ha det så gott så hörs vi framöver.
    Hälsa Susanne från mig.
    Kram
    Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenvisst Anne, du får gärna diska och så kan du väl styra upp den låååånga kön som ringlar sig ända bort i ...... Du är ju så bra på att ta folksamlingar. :)

      Radera