söndag 9 mars 2014

Ugnsöppning igen!

Så var det dags!
Öppnade en glasyrugn och tänka sig, jag blev riktigt nöjd för en gångs skull.
Förutom mina egna grejer så hade jag packat in bokklubbens saker i ugnen. Nu hoppas jag verkligen att mina bokkompisar blir nöjda för jag tycker att alla deras saker blev väldigt lyckade. Leran är PRGI men jag kallar den för pepparkaks. Glasyren är vit tenn.




Och här nedan är ett glasyrprov som jag är riktigt nöjd med. Ojojoj nu måste jag skynda att blanda till en hel stor hink full! Glasyrer är konstiga. Bara för att jag ville kolla vad som skulle hända så struntade jag i att släta ut de bubblor som blev när jag doppade koppen i glasyren. Inte en endaste liten pluttipluttkrater/nålstick syntes efter bränningen. Glasyren blev helt enkelt perfekt efter mina mått mätt. Utan tidsödande och tålamodsprövande putsning.

Mycket var gjort av den förskräckliga, härliga, kostnadsfria, innehållsrika, ihopsopade, svårhanterliga men alldeles underbara svartbruna leran som Susanne så påpassligt var till ett galleri och hämtade förra hösten.
Svartbrun lera och vit tennglasyr. Choklad med vispgrädde-kopp, mmmmmm!
Fatet har engoberats i cobolt och glaserats med vit tenn över. Mja, nja lite för mörkt blå. Vasen ser kul ut med den oglaserade kanten tycker jag.

Svartbrun lera med min turkosa blanka glasyr. Gillar.
Samma som ovanstående.

Svartbrun lera och vit tenn-glasyr. Gillar.
Gillar när man ser den svartbruna leran oglaserad. Måste utvecklas!
En helt vanlig flingsaltburk av vit lera och en bra turkos blank glasyr. (Åååå, dessa jobbiga lock, hänger lite på trekvarten.)

Durkslaget är av vit lera med en matt koboltglasyr som är pålitlig. Här blir små röda körsbärstomater snygga! 
Det blev många grejer. Undrar när jag ska komma på idén att göra många saker av samma och sluta göra en massa provsaker hela tiden. Eller när jag ska börja göra lite större rejäla saker. Jo, det där sista vet jag. Kan börja med det nu genast. Min kära broder har tillverkat bats till mig. Så äntligen kan jag också göra stora saker utan att de blir deformerade vid flytt från drejskivan. Det ni!
Jippiiiiii! Tack snälla kära bror!

Ha det nu gott alla människor! Vi kanske ses. Du är välkommen på en titt och fika i Drömverkstan i Skarpnäck!

2 kommentarer:

  1. Inger, vad mycket fina saker du gjort under vintern. Fantastiskt, vilken energi du har och vilken kreativitet.
    Vi ses på årsmötet.
    Anne

    SvaraRadera
  2. Det tar visst aldrig slut på lusten att sätta händerna i leran. Det är så kul!

    SvaraRadera