måndag 22 juli 2013

Första skörden

Jahaja, man har öppnat första glasyrugnen i Skarpnäck. Det tog sin lilla tid att fylla ugnen med föremål eftersom jag ägnade vinter och våren åt att tillverka grejer till workshopen på Gotland med Dan Leonette. Hm, jag är långt ifrån nöjd med resultatet. Blev lite kladdigt att glasera då jag inte har införskaffat en glasyrtång. Det blir en nödvändig investering. Pronto! Av Pirjo´s espressomuggar blev 4 okey men så måste jag ha fått hjärnsläpp och använt två olika leror. Den grövre leran och min glasyr gillade inte varandra, det blev en krackelerad glasyr och det vill man verkligen inte ha här. En så´n effekt hör hemma i rakuvärlden.

Ska bli spännande att se om muggarna funkar i Pirjo´s espressomaskin. Fatet gillar jag, det är kavlat.

Och vad hände här då????? Ja, då menar jag inte mitt taffliga försök att dekorera med underglasyrfärg utan de vita prickarna, där glasyren har liksom krypit. Det kanske inte räcker med 15 minuters utjämningstid? Ska kanske höja till 30 minuter..... Ja ni ser, ständigt dessa frågor.

Och vet ni vad!? Min fina rakugrej i Copper matt har fått ett nytt hem. En söt tjej från Skarpnäck köpte den till sin pojkvän. Hoppas, hoppas att han gillar den.

Nämen nu kan jag inte sitta här och berätta, dags att cykla till hobbyverkstan, det är ju måndag!

Tack för besöket och välkommen åter. Vore roligt om du lämnar en kommentar, det är ju alltid spännande med kommunikation.

Kram på er! =^.^= Inger

2 kommentarer:

  1. Oh, Inger. Det var då ingen dålig skörd. Så härliga färger. Turkosa blomman gillade jag skarpt. Kavlade fat var ju ingen dum idé, snyggt dessutom.
    Kram på dig.
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Tack Annelie, det känns ganska bra med det mer rustikt kavlade tillsammans med det drejade. Blommorna som jag gör sätter jag på växtstödspinnar i rabatterna. Det hindrar att man petar ut ögonen på sig då man dyker ner i rabatten efter ett ogräs. Dessutom försöker jag hålla dem vattenfyllda så att bin och fjärilar kan dricka.
    Kramis Inger

    SvaraRadera