torsdag 28 november 2013

Inspiration

Idag satt jag på julmusik på hög volym, öppnade dörren ut mot gatan, tände alla smålampor i hyllor och vid arbetsplatserna samt tände ljuslyktorna i fönstret.
















Och in kommer en pigg tjej med sin son som undrar vad som försiggår. Ja, och jag berättar ju som det är, att vi just har öppnat en keramikverkstad och att vi pyntar inför vår invigning på lördag.
- NÄMEN! Och jag som så gärna skulle vilja jobba med lera, har ni kurser?
- Njae, kanske, men helst vill vi ha in fler i vår verkstad på en mer självständig nivå, fast det så klart, vi delar ju med oss av vår kunskap till den som vill.
Visade sig att hon hade kompisar som också eventuellt skulle vara intresserade av våra verkstadsplatser. Och hennes son var jätteintresserad av att lära sig om hur man arbetar med leran. Ojojoj, nu kanske vi tar oss vatten över huvudet plötsligt.
Det vore så roligt om vi blev några fler i vår verkstad.
Tänk vad lite hög volym på skivspelaren kan göra för att knyta nya kontakter. Och jag som inte ens hade någon bra skiva på.

Annars är det full rulle på skröj- och glasyrugnar nu.




























Vi försöker dreja stora fat på våra bats.













Faten blir lite större för varje gång. Nästa gång tar jag en lerklump som väger 2,5 kg. Då ska jag väl få till ett fat som täcker hela batsen/drejskivan. Baske mej!

Joxat med de färdiga sakerna, ställt dem på plats i hyllorna.



Tummens muggar!


























Och så åkte jag hem och bakade pepparkakor. Det har jag gjort för sista gången! Det var inte kul. Jag hade sett framför mig vilka roliga och fantastiska figurer jag skulle göra, men äsch, det var ju jättesvårt. Tacka vet jag lera!













Tack för besöket och ha det gott. Du får gärna komma till vårt mingel nu på lördag den 30 november mellan klockan 15 och 18. Du vill kanske smaka en vargpepparkaka? Eller vill du hellre ha en fisk-pepparkaka?
Slå en signal (som vi sa förr i tiden ;) så får du adressen och vägbeskrivning.

Kram från en kladdemaja!




















2 kommentarer:

  1. Men guu vad du är härlig! Vilken bra ide :) kommer på lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Ta med dig Varga så ska jag spara vargpepparkakan till henne!

      Radera