fredag 13 september 2013

Peppar och Pumpa, Stockholmskolonisternas skördefest

Fredag igen! Förra fredagen hade vi ett fasligt, men kärt bestyr. Vi var fyra kolonister som hade bestämt oss för att visa upp vad vi på Listuddens koloni kan åstadkomma vad gäller blommor, frukt och grönsaker.

Så vi samlades på Susanns veranda för att göra iordning blommor och sånt inför lördagens skördefest på Södra Årstalunden.
Vi samlade ihop från våra trädgårdar (och andras!)

Tiggde lite fint Dahlior från Dahliamannen. Hans trädgård dignar av Dahlior och Rosenskäror.


Någon vågar odla Japanska lyktor. Inte jag!

Bilen fullpackad på lördagsmorgon.

Cykeln fullpackad med Kärleksört. 
Vi gjorde små, små buketter och stoppade i vaser av paprikor. Dessa gjorde succé!

I våra buketter av tätt bunden Kärleksört stack vi ner stora Paradisäpplen på pinnar. Det gillades av publiken.

Våra grönsaker gick åt som smör i solsken. Och solsken var det. Nära att vi fick liten släng av solsting.

Här har vi vindruvor som vi fick från Ann. De ligger i min smarta (om jag får säga det själv) Chips- och dipsskål, som kan bli ett litet tårtfat om man vänder på det.

Tre trevliga stadsodlare var med på festen. Av dem lärde jag känna en för mig ny växt .....

Bärmålla. En god och söt bekanskap. Måste jag försöka få tag på till nästa säsong.
En utställare hade med sig sina små söta miniatyrkollohus.
Efter en dag i stekhet sol var jag helt slut. Det tog faktiskt två dagar innan jag kände mig som en människa igen. Men det var det värt. Det var så mycket folk och alla jag pratade med, både utställare och besökare var så nöjda med festen.

Ja, och nu är det fredag igen! Med en het höstsol. Det är gött att leva!
Tack för besöket och ha det härligt nu de sista skälvande sköna dagarna med sol och värme.

3 kommentarer:

  1. Vilken tur att ni var många om det, för vilket jobb att få ihop alla fina buketter.
    Allt gick väl åt som smör i sola ;-)
    Ja det är verkligen hett i solen, nästan som man längtar efter kylan lite. Hi hi.
    Kram/Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, Annelie, häromdagen kom jag på mig själv med att önska att det bleve lite vinter så att jag slapp jobba i trädgården. Men sedan, när jag satt i trädgungan och filosoferade, kom jag på bättre tankar.
      Kram =^.^= Inger

      Radera
  2. Inger!
    Du har verkligen ilustrerat dagen så fint.
    Men, visst var det värt allt arbete dagen innan.
    Riktig folkfest, många glada människor. Men som sagt, något varmt.
    Kram Anne

    SvaraRadera