torsdag 1 augusti 2013

Ugnarna är öppnade

Hu vilket sjå så här dagarna före bästa dagen på sommaren. Vilken dag då då? Jo, marknaden på Listudden. Nu gäller det att samla ihop prylarna, välja ut de bästa, packa skottkärran och dra till dansbanan.
Men som sagt, först öppna ugnarna.
Här är lite grejer från hobbygruppsugnen;
Lite felkonstruerad för att någon pippi ska vilja bo här. 

Någon ville ha en svart konstig vas. Får se om den duger.

Och här tänker jag på flygfäna igen. Vatten till dem. Ett värmeljus kan man kanske också ha i, men då får man byta ut snörena mot kedjor. Och please, alla människobarn, det ska vara minst 60 cm till något brännbart ovanför!

Och här är prylarna från ugnen i Skarpnäck.
Muggarna har en storlek som passar till espressomaskiner och till de folk som ääääälskar kaffe och vill ha mycket.

Spilkumar, visst ser det ut som om grädden har runnit ut över kanten.

Ska jag verkligen ta med allt detta? Är det någon mening med det? Vill någon köpa? Frågorna snurrar runt i mitt huvud.


Det är så konstigt det här med människornas smak. Just nu kom en liten granne för att prata lite och fick syn på bordet med keramik som jag ska krossa för att det är gammalt och fult.
- Å att du vågar ha din keramik så här ute, är det ingen som själ? Hm, ska du kasta, men då tar jag den här lilla byttan, den kan jag ha salt i.
Sa grannen och gick. Väl bekomme sa jag. Tala bara inte om att det är jag som har gjort den!

Må så gott allesammans! Snart slutar det att regna och så blir det värmebölja! För det har "dom" lovat.
Ses snart igen!

2 kommentarer:

  1. Känner igen det, man är så självkritisk till sina grejer. Måste ändå säga att du har ju jättefina saker. Du får det nog sålt ska du se.
    Jag har grejer som är minst 10 år gamla som jag dras med som jag ska sälja ut billigt. Kul och se hur man har utvecklats dessutom.
    Känner att jag nu är inne i en annan fas i keramikens värld. Vill börja skulptera ;-)
    Sommarkram
    Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulptera tycker jag är jättesvårt. Har så konstig syn och får inte till proportionerna. Ser bara att det blir fel. Kan därför inte teckna heller. Min dotter är dock jätteduktig på det. Olika falla ödets lotter. Har du sett Facebook-gruppen Keramiker i Skandinavien? Där finns det flera som är superduktiga på att skulptera. De är från Danmark och Norge.
      Kram till dig!

      Radera