fredag 9 augusti 2013

Det gick som smort!

Så var det äntligen dags då för utflykten med Listuddens koloniträdgårdsförening. Här kommer dom....

.....och här väntar vi.....

.....på bussen.....

som ska ta oss till Uppsala och Linnés Hammarby. Klockan 08.00 prick kom vi iväg. Jag hade räknat med en och en halv timmes resa men eftersom det gick så otroligt bra genom stan, utan köer, så kom vi lite tidigt till den här gubbens härliga residens.

I äppellunden började vi med kaffe och en jättebulle, som var god hörde jag. Vi hann titta runt bland äppelträden och i butiken och pudra näsorna innan det var dags att dela upp oss i två grupper och få en guidad tur i trädgård, park och hus. Min grupp guidades av Erik som var historiker och som berättade om Linné och hans familj och deras liv där en bra bit utanför Uppsala. Erik levandegjorde den tidens liv och leverne på ett intresseväckande sätt.

Mot den så kallade parken som i mångt och mycket såg ut som en skogsdunge genomkorsad av smala grusgångar. Engelsk park ser ut så.

En sån här rundel skulle man kunna göra på 34:an kanske......


Inne i huset fick vi av olika skäl inte fotografera. Efter en väldans god lunch bestående av kallrökt lax med en fräsch färskpotatissallad och jättegott bröd skulle vi gå till bussen. Men då......

.......upptäckte vi att vi var inlåsta!! Hm? Aha! De ville att vi skulle gå igenom butiken innan vi lämnade stället. Smart! Jag passade på att inhandla priser till den lilla tävlingen jag hade skapat och som så klart handlade om att gissa namn på blommor. Köpte ett Linné-spel och två påsar te som hette Carl von Linné och Sara Lisa (Linnés hustru).

Nåväl, vi kom på bussen med 2 minuters försening. Ja, det var någon som pudrade näsan lite för länge kanske. Ni märker att jag har mitt fokus på tider här. Det är inte så lätt att göra ett tidsschema som fungerar, det har jag fattat nu. Om ni är med på något som har ett tidsschema, se då för tusan till att respektera det. Det ska jag tänka på i alla fall.

Hade räknat med 30 minuters resa till Botaniska trädgården inne i Uppsala. Bussen fick ta ett extra varv runt kvarteret för att hitta till Villagatan 8, vilket var adressen till entrén, där vi skulle träffa våra guider. Ett par minuter försenade klev vi av bussen, delade upp oss i samma två grupper som i Hammarby. Jag gick med en ung biolog och trädgårdsmästare som heter Siri. Hon var så duktig och vi började med att gå runt i köksträdgården som var vacker. Men alltså! Har ni inga kålfjärilar här, frågade jag!

Inte ett endaste hål som dessa äckliga små maskar gör.
Så här ser min kål ut!!!! Inte så kul, eller hur? Numera har jag klippt bort vartenda blad.

Siri berättade om hur den vilda Strandkålen är all kåls anmoder och påminde oss om alla kålsorter som kommer från denna kål. Årets köksträdgård hade byggts upp med en hel del inslag av blommor. Här ser vi Jätteverbena. Där bakom finns ett Bönhus. Det är ett växthus utan glas i väggarna och där de har satt störbönor som klättrar utefter reglarna.

Sedan gick vi till den nyaste delen där de har anlagt en Fjällträdgård. Siri berättade om hur skaparen, som jag så klart har glömt namnet på, bredde ut sina stora och små stenar på ett mycket större område än som de hade tänkt sig från början. Det hade varit spännande att se de stora maskinerna lyfta de jättestora stenblocken till den rätta platsen.



I precis rätt tid hade alla glada och nöjda kolonister klivit på bussen och vi begav oss till "månglarnas tempel", Fullerö handel. Där hade jag beställt kaffe och morotskaka. Det fanns inte så många sittplatser inomhus i café-delen så några av oss fick sitta ute under takutsprånget för, hör och häpna, det hade börjat regna. Men eftersom det var ett varmt regn gjorde det inte så mycket, tycker jag i alla fall.

Vi hade god tid på oss att se oss omkring i den jättestora butiken vars sortiment bestod av hem- och trädgårdsinredningsprylar av sällan skådat antal. Somliga av oss blev kanske lite besvikna på att det inte fanns några växer. Hursomhelst, det var flera som kom med påsar och pinnar av allehanda material som lämpades av i bussens bagageutrymme. Vi lär få se roliga regnmätare i några trädgårdar, den saken är klar. Kommer väl till pass, för nu kommer det. Regnet. Hela vägen hem regnade det.

Och kan ni tänka er! Vi kom hem i precis rätt tid! Klockan 18.00 klev 57 härliga kolonister av bussen vid infart 1 till Listuddens koloniområde.

En eloge till vår duktiga chaufför från Tyresöbuss!

Jamen, hur gick det med tävlingen då? Jo, det gällde alltså att veta namnet på 5 blommor från min trädgård som jag hade fotat. Rätta svaren var: Kungsängslilja (vi hade ju varit Uppland!), Sibirisk vallmo, Balkansippa, Nejlikrot, Förgätmigej. Ingen hade alla rätt. Balkansippan var svårast, somliga hade gissat på plastblomma! Va?! Skulle jag ha en plastblomma i rabatten!? Nä, vet ni vad!

Det var 3 par som hade 4 rätt. Så det blev att ta till den gamla fröburken. Hur många frön fanns det i burken? Björn och Anne som gissade 58 stycken kom närmast det rätta svaret som var 67.
Grattis till Björn och Anne!

Tack alla utflyktare för att ni höll reda på varandra och för att allt faktiskt gick som smort!

Kram på er alla från den tillfälliga researrangören.

6 kommentarer:

  1. Härlig resa ni gjorde.
    Ja, det är nog inte lätt och vara reseledare och hålla koll på tiderna mm.
    Men hallå här , har jag missat din tävling.
    Plastblomma.....nä det hade jag inte trott du skulle sätta i buketten, men lite lurig kanske du är ;-)
    Ha så gott med regn och sol
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Men du vad det flödar ur dina fingrar,skulle bli författare. Låter som ni haft jättetrevligt. Har fått kommentarer om att du skött dig ypperligt,tror du bara låtsas för att jag ska istället,ha ha. Allvarligt talat tur vi är fler som kan.Kram Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, nu får vi väl hoppa hopprep Anneli! Kan väl räcka med att vara en liten bloggskribent. Jag tar det som lite dagboksanteckningar utan hemligheter.
      Ja, jag vill att du eller kanske någon helt annan ska! Jag tycker faktiskt att såna här saker blir roligare, och bättre, när det är olika som fixar. ALLA KAN!
      Kram Inger

      Radera
  3. Hihi, Annelie, du har inte missat något alls. Tävlingen fanns på tidsschemat som jag delade ut till alla listuddare på bussresan. Det som några trodde var en plastblomma var i själva verket Balkansippa.
    Ha det gott du också, nu kommer solen tillbaka!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Inger, vilken fin reseskildring. Fina bilder.
    Du skall ha stort tack för en jättetrevlig resa.
    Ser redan fram mot nästa sommar och ett nytt resmål.
    Tack även för de fina priser vi vann.
    Kram från Anne o Björn i 47:an

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Anne, jag hoppas att de flesta tyckte att det var värt att offra en dag utanför området ;)
      Nästa år vill jag att det är någon annan i kulturkommittén som ordnar och fixar med resan från början till slut. Är inte säker på att alla förstår att det tar väldigt mycket tid och energi. Och så blir det roligare för alla när det inte är samma som fixar tycker jag själv. Kom gärna med förslag på resmål på lagom avstånd, det tar vi tacksamt emot. Jag är inte heller rädd för att ta emot kritik. Kan behövas ibland för att göra saker och ting bättre. Har givit mig själv kritik och hoppas att jag ska komma ihåg att förmedla förbättringar i arrangemanget för nästa års resefixare.
      Kram från Inger

      Radera