söndag 16 februari 2014

Abstinens

Stod vid busshållplatsen i förmiddags när jag blev varse att jag hade glömt telefonen hemma. En olustig känsla i kroppen. Hade jag inte lite ont i hjärttrakten? Ont i huvudet? Lite svindel? Hur skulle jag klara en hel dag i verkstan utan en telefon!? Skulle jag trava hem igen och hämta eländet? NEJ. Nu skulle jag bevisa för mig själv att jag minsann inte behöver ha en telefon i tid och otid. Min telefon som inte ens är en så´n där modern pryl med internet och så. Ska man väl klara sig utan.

I Skarpnäck längs Horisontvägen lyste det upp av något vitt idag. Är nu våren på väg?
Trots ett lätt duggregn kändes det verkligen ganska skönt i luften idag. Nu är den på väg, den där våren som tycks bli mer efterlängtad för varje år. Det är många vårar jag har längtat efter.

I verkstan tömde jag en glasyrugn.
De där vita muggarna får jag göra något åt ser jag. Den pyttelilla skålen bakom pingvinen är ett glasyrprov. Vit tenn på svart lera. Ganska bra tycker jag själv. 
Saltburkar. 
Vit lera, coboltblå engobe och vit tenn över. Inte riktigt nöjd.
För tjock glasyr över engoben på skålen på fot. 
Och så gjorde jag ett försök att glasera pingvin nummer ett som visst har brutit tån. Nääää, resten blir rakubrända som jag hade bestämt från början.
Idag har jag bråkat med den svarta gammelleran. Den är inte lätt att hantera. Fullt med kolijox i och luftbubblorna är svåra att knåda bort. När jag börjar med ny lera lär det gå lätt som en plätt.

Kram kram, misströsta ej, efter regn kommer sol! Kanske.

4 kommentarer:

  1. Kul att se ditt fina hantverk o läsa det du skriver. Kram Elsie

    SvaraRadera
  2. Så härligt att våren kommit upp till er också.
    Lite handikappad blir man utan telefon, men det är skönt att slippa den.
    Jag är fortfarande omodern som inte har internet på min mobil.
    Det räcker för mig, att ringa eller smsa.
    Glasyrer är väl ett mysterier ibland, men kul när det blir fullpott.
    Solen skiner nu hos oss :-) så himla skönt.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  3. Tänk så beroende man blivit!
    Härligt att se snödroppar men nu är de väl översnöade.
    Spännande att tömma ugnen! Varför måste du göra något åt de vita muggarna?

    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Agneta, egentligen fattar jag inte varför jag gjorde muggarna vita över huvud taget. Jo förresten, nu kommer jag ihåg. Jag hade ju ristat i leran och tänkte mig att det skulle synas igenom glasyren. Men min glasyr måste ha stått och tjockat till sig för det syns inte ett spår. Bara vitt på vit lera ser så tråkigt ut i och med att det inte är någon knorr på modellen. Får väl sätta på lite dekaler eller kanske guld för att knorra till det. Det vore roligt om jag kunde göra mina egna dekaler men det kan jag inte tyvärr.

      Radera