onsdag 11 juni 2014

Baka baka liten kaka ......

Jahaja, nu regnar det på mitt nymålade hus som inte helt och överallt har hunnit torka! Undrar hur det blir?

Och vad har nu det med en liten kaka att göra? Absolut ingenting förstås! Vill bara skryta med att jag har bakat ca 140 Ingefärskakor idag. De ska, tillsammans med Dessans goda bullar och Annelis fina chokladmuffins och Bittes smarriga kolakakor, serveras till kaffet på lördag då vi har loppis på Listudden.
Kom och fynda! Vi öppnar dörren klockan 12. Då blir det rusning!


Aldrig i livet att vi ska servera kaffe med köpebröd på vårt loppis! Inte så länge jag orkar baka en liten kaka!

Här hos 34:an är det lite rörigt just nu.
Verandaröra.
Kattgårdsröra.
Stupränneröra.
Baksideröra.
Fasadröra.

Men det blir fint när det blir klart, tror jag.



Det är tur att jag har övat mig i att fokusera .......
Allium.
Kungsnejlikrot.
Strandiris.
Akleja och Törel.
Gerdannäva.
Hornviol.
Praktnäva.
Nätnäva.

Potatis Cheri och Amandine och en skottkärra full med hästgödsel.
........på det vackra i omgivningen. Nu växer det så det knakar i trädgården och jag hade nästan glömt vilka vackra blommor jag har.

Tillbaka till kakbaket. Är det någon som kan förklara hur i hela friden man får smör och socker poröst.
Jag provade med elvispen, även så stavmixern. Elvispen var ju för klumpig och fick inget tag i smeten och stavmixern..... ja i den fastnade det mesta av smeten. Slutade med att jag vispade runt lite tafatt med en gaffel och beslutade mig för att något fluff blir det INTE.
Kakorna blev goda ändå. Lite lagom sega och med en touch av ingefära. MUMS!
Tur att jag har lagt av med sträng lchf-diet så att jag kan provsmaka.

Ha det nu gott i den ljusa försommarkvällen!

3 kommentarer:

  1. Gud vad jag längtar till fredag. Jag har ju dragit på mig förkylning och hostar ut lungorna och har feber, men jag tänkte v ara frisk imorgon. Eller åtminstone till på fredag för då ska jag ju träffa dig :)

    Smör och socker... hum. jag antar att et menas att det liksom ska vara mer som en smet än som en hård klump smör liksom? det blir ju lite fluffigare om man liksom vispar in lite luft i, sådär som de brukar vispa smör på restauranger för att det ska se hemmagjort ut? <3 u!

    SvaraRadera
  2. Det blommar verkligen fint i din trädgård nu. Spar gärna några kakor tills vi dyker upp.
    kram från din kusin Ina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, kusin Ina, men målarna fick de sista kakorna. Får se om jag orkar ladda om och göra ytterligare en omgång till ett fint besök.
      Kramkram!

      Radera