lördag 7 mars 2015

RAKU

Nu har jag en liten rakuutställning i Hökarängen!


Jag känner innehavaren av den lilla butiken på gågatan i Hökarängens centrum. Det står Syateljé på den fina neonskylten över skyltfönstret men snart kommer det att stå Retro. Hon säljer alltså second hand både kläder, små möbler, glas och porslin, lampor, och en herrans massa andra saker. Och så hyr hon ut en vägg för konst samt ett bord för hantverk av olika slag.

Här kommer mitt rakubord ur olika vinklar. Jag kan inte bestämma mig för vilken bild som är bäst så jag visar några stycken. Ingen bild är bra nog att göra föremålen rättvisa tycker jag. Jag borde verkligen bli bättre på det här med produktfotografering. Men jag antar att alla mina läsare har en härlig fantasi och att ni kan föreställa er hur fint det är med raku.





Vill gärna visa er den konst som hänger på väggen också. Det hampade sig så att det är en japansk kille som har gjort dessa. Kommer inte ihåg hans namn tråkigt nog. Men om någon är intresserad så tar jag reda på det.





Jamen varför var det så särskilt då? Jo mina rakuföremål är gjorda på det sätt som man gjorde i Japan för länge, länge sedan. Det är en urgammal japansk metod att bränna lera till keramik som man använde till sina teceremonier.

Är du i närheten av Hökis kan du väl kila in och klämma och känna på min keramik. Det skulle vara roligt. Nu är ju jag världens mest oproffsiga utställare. Har inte ens lagt fram en sån där bok som brukar finnas på utställningar. Man kanske lär sig med tiden.

Ha det nu så gott i solen. Kramkram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar