fredag 13 december 2013

Lucia - vars är hon?

Har inte sett en skymt av Lucia. Men det gör inget för jag har en Drömverkstad! Och dit åkte jag idag igen. Kompletterade med ett skoställ som jag köpte på mitt stamställe för 40 spänn.
















Packade en skröjugn, ganska full med rakusaker och några muggar.
















Så drejade jag ett fat på bats. Lyckades få det nästan ända ut i kanten. Smackade på 1,3 kg först på skivan och centrerade den, sedan slängde jag på ytterligare 1,3 kg ovanpå och tryckte fast och centrerade alltihop. Det var absolut på gränsen av vad jag klarade av. Behöver gå på kurs i dreja stort för jag tror att det till största delen handlar om teknik och inte råstyrka. Skulle det visa sig att det är råstyrka som krävs får jag väl börja på gym och skaffa mig en PT så att det går fort. Jag har inte tid att vänta!
















Det blev 30 cm i alla fall så jag är nöjd för idag. Men nästa gång, då ......
















Innan jag gick hem till min väntande herr katt















glättade jag lite på tutten med plast och nog tycker jag att den blänker liiiite i alla fall.
















Må så gott och tack för att du kom! Vi ses igen!





4 kommentarer:

  1. Otroligt vad du är kreativ. Vilka fina grejer du gör.
    Tycker "tutten" är jättefin.
    Vad mycket bra ha grejor du hittat på Möjligheternas Hus. Bra att dom finns, och så nära din verkstad.
    Har du/ni fått några hyresgäster? Fick du besök av flickorna som ville jobba med lera igen. Det hade ju varit bra för dig om du kunde hålla någon kurs och få in lite extra pengar.
    Hur gick det med lägenheten?


    SvaraRadera
  2. Jooorå, men vad ska man med en tutte till? Jag vet en som gör tutteburkar och de ser kul ut.
    Vi har fått en som vill vara i verkstan tre dagar per vecka, men hittills har hon inte lyst upp vår tillvaro mycket. Tror att hon har en del järn i elden och är något av en tidsoptimist så kanske blir hon inte kvar. Ibland vill man mer än vad man mäktar med.
    Vi har funderat på det där med kurser. Om det inte funkar med att få in fullvärdiga medlemmar i verkstan så överväger vi att ta in personer som bara på ett tillfälligt vis vill lära sig att göra en figur eller kruka, typ provapåkurs.
    Nu har jag kollat på tre lägenheter och nästa vecka blir det en till - i kollektivet. Ingen av de tre tänker jag nappa på. Nu ska jag vara noggrann och inte flytta innan jag har fått vad jag verkligen vill ha.
    Tack Anne för att du lämnar avtryck här. Det är så många som inte vill det, vilket är lite synd. Det är ju kul med tvåvägskommunikation ju!

    SvaraRadera
  3. Hej hej
    Så roligt att hitta denna blogg, och så fint ni byggt upp er verkstad. Jag kommer gärna och tittar in igen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack för ditt besök och inlägg. Önskar dig hjärtligt välkommen igen. Ja, vi har jobbat så det har stått härliga till med verkstan. Hoppas att vi kan behålla den. Hyran är ganska dyr så vi behöver verkligen några lerkompisar. Ha det gott!

      Radera