tisdag 14 juli 2015

Hemma?!

Hemma på min gata i stan.....Är jag hemma?

Jag tror det. I mitten på maj flyttade mina möbler till nya lägenheten på Södermalm. Innan dess hade jag kört otaliga laddningar med mina ägodelar modell mindre med detta ekipage.
Ingenting jag kommer att rekommendera andra än mina fiender. Jag blev totalt slut och har inte repat mig ännu, i mitten av juli.
Ovärderlig hjälp har jag fått av mina kompisar; Birgith, Vera, Maggan, IngerW som burit, kört, flyttat och konkat omkring på mina prylar. Och Ivar som packade sin stora bil full med loppisprylar. Ett tag blev allt övermäktigt och jag lämnade skiten som det var


och flydde ut till Listudden. Till paradiset.

Vilken välsignelse att jag flyttade ut till kollo! Så att både katt och jag slapp bo i röran.

Mjauuuuu!
Idag var jag "hemma" och tvättade. För varje gång jag har varit "hemma" har jag känt det som mer och mer hemma. Men jag har lyckats röra till det mer för varje gång i stället för tvärtom.

Kökssoffan fick plats i det lilla köket. Ett minimalt bord skulle få plats. 
Helt orationellt har jag börjat gå igenom alla fotokartongerna. Det är mycket! Vad gör ni med sån´t? Ska en slänga?
En del tavlor har kommit upp på väggarna, men lång ifrån alla. Det tar tid att bestämma plats.
Skåpet som tv:n står på måste målas vit. Det går inte att ha alla dessa olika ytor i ett och samma rum. DET har jag bestämt.
Min lilla sovalkov rymmer förutom sängen min arbetsplats. Men vilken röra! Där krävs någon form av hyllsystem så att jag får plats med lite pärmar och böcker.
Musikhyllan ska vitmålas. En skåpunderdel ska upp från källaren.
Nytvättade gardiner ligger på eftertork. Har inte bestämt om jag ska ha gardiner eller inte. En får vara rädd om det ljus en får in genom de få fönstren.
Hallen är bred. Inga problem att köra omkring med rullatorn här inte!
Glad att vitrinskåpet fick plats på toa.
Här funkar det alldeles utmärkt. Kolla, förberett för någon toamokapär! Och duschen är mjuk som sammet, det är så bra för mig och min känsliga hud.
Bra garderober med plats för stora syltkrukorna ovanpå. Ja, var ska en annars ha syltkrukorna?
Så här tomt och skönt orörigt var det i april. Lia och jag firar att nycklarna var mina.
Men så här kan jag ju inte ha det. Nä, det inser jag ju. Lite rörigt får det allt vara. Annars skulle det väl inte kännas som hemma?
Det ska bli spännande att flytta "hem" i september. Undrar om katten Elsa tycker att hon kommer hem?

2 kommentarer:

  1. Så fin lägenhet!
    Det kommer säkert att bli ordning och väldigt bra så småningom. Huvudsaken att allt är flyttat, sen kan det väl få ta hur lång tid som helst. Det kommer att bli snyggt med skåpen vitmålade.
    Skönt att du kan bo på kollo under sommaren.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du att det blir bra? Jag är inte så van vid att måla om saker och ting och jag får noga ta reda på hur jag ska få färgen att fästa på de gamla syrabetsade IKEA-skåpen. Först tänkte jag slänga bort eländet men sedan kom jag på bättre tankar. De är i alla fall av trä rakt igenom.

      Radera