måndag 2 juni 2014

Pingviner pingviner pingviner

Här vare pingviner i långa banor. Äntligen har mina pingisar blivit brända. Snälla Anita följde med till sköna Ramsö och hjälpte mig rakubränna 14 stycken.


Vilken idé vi har haft hela långa vintern Anita och jag. Började med att vi båda två satt (eller låg) framför teven och såg en film om smältande is där nere i Sydpolen där pingvinerna bor. Samtidigt var vi, moderna människor, ute på Face Book och vi började "prata" om pingviner. Det ena gav det andra och slutade med att vi kom överens om att vi borde locka med oss alla hobbykeramiker runt om i Stockholm att tillverka pingviner i lera, göra någon sorts händelse ute på stan, sälja dem och ge hälften till Naturskyddsföreningen som jobbar hårt med klimatfrågan och smältande isar både i söder och i norr. Blev väl inte så stor respons från keramikerna men Anita och jag satte igång.
Före.
Glasering.
Puh! Snacka om varmare!
Efter. Färdig! 
Behöver tvättas.
Långt ifrån hemma!
Ny sorts pingvin är född, den vitnäbbade.

Nu vill jag göra ännu fler! Och bättre! Man skulle ha tillgång till rakuugn lite närmare, eller rentav en egen! Det vore en lycka det. Ni förstår jag har ett skåp fyllt av grejer som ska rakubrännas.

Hej då och ha det gott i sommarkvällen!

Kramkram.

6 kommentarer:

  1. Jättefina pingviner ni fick ihop och tanken var ju fin dessutom.
    Lycka till med nästa kull :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, ja nu kan det bara bli bättre!

      Radera
  2. Svar
    1. Du får välja först så klart brorsan!

      Radera
  3. En mycket bra idé!
    Så underbart fina de är! Skulle vilja ha hela flocken stå så där på ett berg.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu har två i flocken fått nya hem och två till är reserverade. Får sätta en röd lapp på dem och ändå ta med dem till stan. Det är just att de är en flock som gör dem roliga ju. Ska försöka hinna med och göra några fler.

      Radera